Boekhandel in nood 20 februari 2014

De sluiting van Polare boekwinkels, het faillissement van boekenclub ECI. Er hangt een sfeer van doem over het boekenvak. Een teken aan de wand? Is het einde van het boek nabij? Wat ons betreft niet.

Hoe kwam Polare eigenlijk in de problemen? Niet door een verschuiving naar digitaal lezen ten koste van het boek – het aandeel van digitaal lezen is in Nederland nog steeds maar 3%. De oorzaak van de problemen van de Polare boekhandels lagen voor een deel in hun brede assortiment. De grote aantallen boeken op de plank. Boeken die niet snel genoeg verkochten om de leverancier, het Centraal Boekhuis, binnen de vereiste termijn te kunnen betalen.

Polare bezweek onder het gewicht van zijn eigen goedgevulde boekenplank. De keten verloor van de eindeloze virtuele boekenplank van Bol en Amazon. Deze online boekwinkels met hun onbeperkte assortiment, die geen voorraad hoeven aan te houden, bieden meer keus en gebruikersgemak dan de boekhandel. Terwijl de winkel in de stad het moeilijk heeft, groeien online winkels nog elk jaar.

De virtuele boekenplank van internetwinkels biedt voor een uitgeverij als Eburon, met bijzondere titels voor een klein publiek, een enorm voordeel. Onze boeken zijn vindbaar voor een grotere groep mensen. En was 10 jaar geleden de BGN, voorloper van Polare, veruit onze grootste afnemer, nu is dit bol.com. Dankzij webshops als Amazon en de iBookstore, kunnen wij wereldwijd boeken en ebooks verkopen, van Canada tot Nieuw-Zeeland, van Brazilië tot Japan.

De groei van internet en online winkelen vormt voor sommige boekbedrijven een bedreiging. Voor anderen, zoals Uitgeverij Eburon, biedt het kansen. Bij ons geen crisis, maar juist elk jaar weer een bescheiden groei.

Maarten FraanjeMaarten Fraanje is uitgever en directeur van Uitgeverij Eburon,
te bereiken via mfraanje@eburon.nl.