Harry van Kruiningen: Een leven in zwart-wit en kleurBiografie van een schilder en graficus 1906-1996 Annemieke Jurgens

20,00

Harry van Kruiningen (1906-1996) was in de twintigste eeuw één van de toonaangevende kunstenaars en kunstdocenten in Nederland. Vóór de Tweede Wereldoorlog schilderde hij voornamelijk in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid en maakte hij politiek geëngageerde grafiek. Na de oorlog begon hij meer experimenteel te werken en introduceerde hij veel nieuwe grafische technieken in de Nederlandse kunst. Een relatief onbekende kunstenaar, maar van grote betekenis. Cultuurhistorica Annemiek Jurgens schreef zijn biografie.

De beeldend kunstenaar Harry van Kruiningen (1906-1996) was een multitalent. Naast schilder, graficus, keramist en monumentaal kunstenaar was hij schrijver en illustrator van jeugdboeken en docent grafische kunsten aan de Academie voor Beeldende Kunst te Arnhem. Hij bedrukte zijden en linnen stoffen met litho’s en vervaardigde wandschilderingen met sprookjesvoorstellingen. Ook mogen we de films, die hij samen met zijn zoon Ulco maakte, niet vergeten. De zwarte tampon, een leerzame film over de geschiedenis en techniek van de grafische kunst (1961), en een documentaire over Rembrandt als etser (1963). Zijn grootste roem vierde hij als graficus en zo kennen de meeste kunstliefhebbers hem nu nog. In de grafische kunsten was hij een vernieuwer. Dat aspect geeft hem een vaste plaats in de Nederlandse kunstgeschiedenis.

Een belangrijke verdienste van Harry van Kruiningen als graficus is de introductie van de kleurenlitho als kunstvorm. Voordien werd de litho uitsluitend in de reclame gebruikt. Het toepassen van de kleurenlitho als kunstuiting was in Nederland vlak na de Tweede Wereldoorlog nieuw. Ook etsen werden tot in de jaren zestig nog alleen in zwart-wit afgedrukt. Van Kruiningen experimenteerde met kleur en bracht in 1963 zijn eerste kleurenetsen uit in de serie Gilgamesj.

Van Kruiningen werd hiervoor als graficus zeer gewaardeerd en bewonderd, zoals blijkt uit de vele positieve recensies van zijn werk. Hij kreeg veel erkenning door de verfijnde technieken die hij in zijn etsen toepaste en waarmee hij bijzonder fraaie resultaten wist te behalen. De waardering betrof niet alleen zijn technische perfectie, maar ook zijn oorspronkelijkheid in uitdrukking, zijn persoonlijke visie op de onderwerpen, en de fantasierijke voorstellingen.

Hoewel niet algemeen bekend, is het werk van Harry van Kruiningen te vinden in veel Nederlandse musea en particuliere collecties. Cultuurhistorica Annemieke Jurgens inventariseerde zijn werk en schreef zijn biografie. Naast de biografie verscheen een uitgebreide oeuvrecatalogus met een vrijwel compleet overzicht van het werk van Harry Van Kruiningen.

Pieter Jonker in Grafiekwereld 2019, nr. 2: “… een godsgeschenk (…) dat in een tijd van ronkende block buster tentoonstellingen met oppervlakkige plaatwerkboeken zulke boeken over een Nederlandse kunstenaar worden uitgegeven. Het is raadzaam voor de lezers van Grafiekwereld: als u een beetje liefhebber bent van bijzondere grafiek dan zult u in uw overvolle boekenkast toch beslist ruimte moeten maken voor deze twee kloeke boeken. En als ik een prijs voor het beste kunstboek in 2018 mocht toekennen, dan is het dit tweedelige werk van Annemieke Jurgens over Harry van Kruiningen.”

 

 

Subtitel

Auteur(s)

ISBN

Pagina's

Uitvoering

Taal

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Harry van Kruiningen: Een leven in zwart-wit en kleur” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere suggesties…