The Next CPO: over de veranderende rol van inkoop 8 juli 2014
Het inkoopvak is sterk aan het veranderen. De focus op financiële waarde alleen is in een tijd als deze niet meer voldoende, naast winst speelt sociaal ondernemerschap een steeds belangrijkere rol. Hoelang blijven bestaande business modellen nog bestaan en hoe neem je als organisatie jouw verantwoordelijkheid?
In het boek ‘The Next CPO’ wordt beschreven hoe de inkoper van de toekomst nog relevanter kan zijn voor zijn organisatie en omgeving. Philippe Bassin, CEO DanTrade (de centrale inkooporganisatie van Danone), geeft aan dat vandaag de dag niets dat we inkopen nog vanzelfsprekend is. We moeten producten en diensten vinden in de markt, samen opbouwen en koesteren. Dit vereist een hoge mate van acceptatie en andere competenties.
Aan de slag!
Om de theorie uit het boek in de praktijk toe te passen zijn The Next CPO Game en The CPO Journey ontwikkelt. De game daagt de spelers uit een interactieve case op te lossen en zo te ervaren hoe het is om in de schoenen te staan van de CPO van de toekomst. Om de eerste stappen te zetten naar het worden van de The Next CPO kan ambitieus talent zich inschrijven voor de Journey. Tijdens deze reis (naar voorbeeldorganisaties) worden de deelnemers een jaar lang begeleid door middel van trainingen, presentaties en workshops om zich zo te ontwikkelen tot ‘The Next CPO’.